De renovatie van drie cruciale verkeerstunnels en verkeerscentrale in de hoofdstad vraagt om een slimme aanpak en een bijbehorend team, dat deels door AT Osborne wordt geleverd. “Jonge mensen met een frisse blik en lef, dat werkt verhelderend”, ervaart programmadirecteur Ronald Siebrand.
Het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam (AWA) is uniek in zijn soort. In zo’n vijf jaar tijd moeten drie tunnels (Piet Heintunnel, Amsterdam Arenatunnel, Michiel de Ruijtertunnel) en de verkeerscentrale toekomstbestendig worden. Er is ruim 300 miljoen euro mee gemoeid. Uitdagingen op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en samenwerking zijn er genoeg voor het circa zeventig man tellende programmateam. “Tijdens de grote renovaties moeten wij Amsterdam bereikbaar houden. De tunnels moeten klaar zijn voor de toekomst door oude systemen te vervangen voor nieuwe. We willen daarvoor slimme technieken inbouwen. Dat vraagt ook veel van het team dat later verantwoordelijk wordt voor het beheer en onderhoud”, vertelt Siebrand.
Het klinkt niet logisch om dan juist jonge, startende, assistent projectmanagers in te schakelen, maar het tegendeel is waar. “Met mijn 58 jaar hergebruik ik veel van mijn eerder opgedane ervaringen. De jonge Osborners hebben die ervaring nog niet maar brengen juist een frisse blik mee. Bij dit programma moeten we out of the box durven denken en de jongere garde heeft nog geen box. Dat levert discussies op, maar dat gaat wel met respect. AT Osborne weet de goede mensen te selecteren. Ze zijn slim, speels en niet bang om wat te zeggen.”
“Andersom geven wij op deze manier de starters ook de ervaring die ze nog missen. Om ze het hele project te blijven boeien moet je ze de ruimte en verantwoordelijkheid ook wel durven geven. Inmiddels draait het programma bijna twee jaar en het werkt. Het levert zo voor beide partijen winst op”, besluit Siebrand.
De renovatie van drie Amsterdamse tunnels en de verkeerscentrale zijn gekoppeld in het AWA-programma (Aanpak Wegtunnels Amsterdam). De tunnels voldoen nu niet aan alle eisen en zijn niet toekomstbestendig.
De tunnels moeten in 2025 veilig in gebruik, eenvoudig te bedienen en makkelijk in onderhoud zijn. Hiervoor wordt onder andere de brandveiligheid verbeterd en worden camerasystemen vervangen en bedieningssystemen aangepast.
Ronald Siebrand is sinds 2018 actief bij het project, als programmadirecteur. Daarvoor was hij betrokken bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in de hoofdstad. In die hoedanigheid werkte hij ook al samen met projectmanagers van AT Osborne.
Ronald Siebrand
Google+