Luisteren en meebewegen met Beheerautoriteit Waddenzee

Het vormgeven van de nieuw opgezette Beheerautoriteit Waddenzee, invulling geven aan het besturen daarvan en het maken van een strategisch plan. Die opgaves kregen Christine Wijshake en Marre Walter, de twee directeuren van de Beheerautoriteit, in 2020 op hun bord. Herbert Bos ondersteunde als consultant de uitvoering. “Het grotere doel is om het mooiste natuurgebied van Nederland robuust te maken.”

Aan het woord is Christine Wijshake, Directeur Bestuur bij de pas opgerichte Beheerautoriteit Waddenzee. Doel is om het beheer van één van de grootste natuurgebieden van Nederland en Werelderfgoed te verbeteren. AT Osborne raakte in 2017 al betrokken bij het onderzoek dat uiteindelijk leidde tot het oprichten van de beheerautoriteit en mocht nu ook het vervolgtraject begeleiden. “Marre en ik hadden wel een bestuursovereenkomst en een doel en met die ingrediënten moesten wij het doen. Er was verder geen organisatie, geen strategie.”

Scherp

Het was dus een bijzondere opdracht voor alle betrokkenen. Christine: “We hadden gewoon handjes nodig om mee te werken want we waren de enige medewerkers. Maar ook iemand die naar ons wilde luisteren en scherp kon zijn op het proces. Herbert heeft zich dienstbaar gemaakt aan dat proces. Vaak merk ik dat adviesbureaus geneigd zijn om een proces over te nemen. Maar in dit geval heeft hij vooral ons aangehoord en was hij in staat om mee te bewegen met wat wij voor ogen hadden.”

Er kwam veel af op de nieuwe directeuren ; het uitzetten van vacatures, het op papier zetten van de strategie, maar ook communiceren met alle beheerders van het uitgestrekte gebied. “Vanwege corona waren wij ook genoodzaakt vooral online te werken. Dit stelde ons wel in staat om in korte tijd  alle betrokkenen digitaal te spreken. Om hen te vragen wat zij van ons verwachtten. Er komt dan veel op je af, maar met dank aan een stevige adviseur naast ons ligt er nu een strategie en een eerste jaarplan.”

De Beheerautoriteit Waddenzee moet beheerders en opdrachtgevers faciliteren. “We kijken echt naar wat kan er individueel en wat moet er gezamenlijk opgepakt worden. Dit om de versnippering van het beheer tegen te gaan. Het doel is om de kwaliteit van de natuur te verbeteren”, vertelt Christine. Een klus die in meerdere opzichten op haar lijf is geschreven. Met een achtergrond als bestuurskundige richtte ze een eigen bureau op voor coaching en procesbegeleiding. Ze vervulde diverse managementrollen in hele verschillende organisaties van zorg tot natuur. Die laatste sector trok haar meteen. “Als het over natuur gaat zijn de mensen zo gepassioneerd, zo betrokken. Dat geeft een extra dimensie aan werken in zo’n organisatie. Nu mag ik dit gaan doen voor het grootste getijdengebied ter wereld, dat ik daar een bijdrage aan mag leveren is mooi”, besluit ze.

Marre Walter

“Als het over natuur gaat zijn de mensen zo gepassioneerd, zo betrokken. Dat geeft een extra dimensie aan werken in zo’n organisatie.”

Christine Wijshake