Een frisse blik op projecten van Hoogheemraadschap van Rijnland

Lees verder

Als specialist op het gebied van infrastructuur een blik werpen op projecten bij het oudste waterschap van Nederland. Dat was de opdracht voor consultant Tom Kremers vorig jaar. Het Hoogheemraadschap van Rijnland vroeg AT Osborne om een evaluatie uit te voeren voor hun niet-routinematige projecten.

Daarbij vroeg het waterschap om een team consultants met een andere achtergrond. “Om een frisse blik te werpen op hun aanpak van, voornamelijk eenmalige projecten. De water- en infrawereld werken op een andere manier en er valt een hoop over en weer te leren”, verduidelijkt Tom Kremers.

Onder de loep

Hij nam, als één van de vijf consultants, ervaring mee van projecten bij en voor ProRail, Schiphol, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Holland en diverse gemeenten. Collega’s van AT Osborne waren eerder al gevraagd een quickscan uit te voeren voor een project van het waterschap, Haarlem Waarderpolder (HWP), maar daaruit kwamen meer vragen naar voren. “Het Hoogheemraadschap wilde graag hun aanpak voor het hele portfolio aan ‘niet-routinematige’ projecten onder de loep nemen. Hiervoor hebben we naast HWP nog meer projecten onderzocht.”

Gedrag

In krap drie maanden tijd dook het team van AT Osborne in de wereld van bijzondere waterprojecten. “We gingen aan de slag met vragen ‘hoe pakt Rijnland hun projecten aan’, ‘wat is hun marktbenadering’, ‘welke keuzes worden gemaakt en waarom’ en ‘welke verschillen zien we tussen de projecten’. Gaandeweg kwamen we erachter dat de gedefinieerde processen en procedures binnen Rijnland in de basis duidelijk zijn, maar er nauwelijks afspraken waren over de manier waarop binnen het waterschap wordt samenwerkt en gecommuniceerd. Hierbij gaat het ook over houding en gedrag.”

Basis

“Dit is tijdens de evaluatieperiode meteen opgepakt en besproken door mijn collega’s. Het kan niet zo zijn dat een klant verrast wordt in het eindrapport. Als ons iets opvalt dan verifiëren we dat in gesprekken, we schakelen continu met de klant. Op elk niveau.” Tijdens de evaluatieperiode werden daarom aanvullend online sessies gepland met medewerkers over de kernwaarden van het Hoogheemraadschap van Rijnland. “Het ging daarin over ‘the way of doing things’. Daarin zit uiteindelijk de basis voor de onderlinge samenwerking om binnen een waterschap je projecten zo goed mogelijk te realiseren.”

Strippenkaart

Ook bij de implementatie van het advies is AT Osborne beschikbaar gebleven voor aanvullende vragen of hulp. “Voor dit traject hebben we een strippenkaart afgesproken. Het Hoogheemraadschap kan zo bepalen of ze nog hulp van ons kunnen gebruiken bij het oppakken van zaken. Op deze manier hebben we samen met de klant snel kunnen schakelen.”

< Terug naar overzichtspagina

“We gingen aan de slag met vragen ‘hoe pakt Rijnland een project aan’, ‘wat is hun marktbenadering’, ‘welke keuzes worden gemaakt’ en ‘welke verschillen zijn er tussen projecten’. Gaandeweg kwamen we erachter dat er een prima ‘Rijnlandse aanpak’ lag voor processen en procedures, maar er nauwelijks afspraken waren over de manier waarop het waterschap zaken aanpakte.”

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn