Meandergroep ZL

Project governance en reviews voor ontwikkeling zorgvastgoed

Zorgorganisatie Meander Groep Zuid Limburg werkt aan de vastgoedontwikkeling voor renovatie of nieuwbouw van zes van haar verpleeghuizen. Bij een dergelijk omvangrijke vastgoedontwikkeling moet de besturing goed geregeld zijn. AT Osborne draagt hieraan bij door van begin af aan mee te denken over de project governance. Daarnaast vinden met reviews inhoudelijke checks plaats op alle besluitvorming.

MeanderGroep biedt in Parkstad Limburg diensten aan op het gebied van preventie, welzijn, wonen, zorg en gemak. Als grote speler in het regionale zorglandschap werkt het aan de toekomst. Daarom werd in 2019 besloten tot het realiseren van een zesvoudige vastgoedopgave. Al vroeg in het proces, in 2020, raakte AT Osborne bij deze grote vastgoedopgave betrokken. Bij het inrichten van de governance gaat het om de besturing van de projecten: wie gaat waar over, wat zijn de beslismomenten, wanneer moeten onderwerpen naar de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht, wat is het mandaat van de projectdirecteur, hoe ziet de projectorganisatie eruit? Door dit vanaf dag één goed in te richten, kan de vastgoedorganisatie van Meander de komende jaren binnen een solide structuur aan de ontwikkeling van de zes verpleeghuizen werken.

Vinger aan de pols

Naast het opzetten van de governance, zal AT Osborne tijdens het gehele project de vinger aan de pols houden. De essentiële besluitvorming aangaande de vastgoedontwikkeling wordt aan reviews door AT Osborne onderworpen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de inhoudelijke kwaliteit, maar ook naar de mogelijke projectrisico’s. Dankzij deze rol kunnen wij adviseren waar nodig. De focus van onze risicoreviews ligt onder meer op toetsing van de integraliteit van besluitvorming, maar ook op toetsing van investeringen en prognoses. Daarnaast brengen wij advies uit over de aanbestedingsstrategie en toetsen wij de plannen aan het juridisch kader. Maar wij signaleren ook projectrisico’s en borgen de integrale ontwikkeling van het bouwplan en de integrale projectsturing.

Breed palet

Op deze manier brengen wij bij Meander onze kennis en ervaring binnen. De expertise van AT Osborne strekt zich uit van governance, financiën en juridische zaken tot aan zorgconcepten en vastgoed. Bovendien doen wij doorlopend nieuwe ervaringen op, in andere trajecten voor aanverwante opdrachtgevers. Ons palet aan kennis, ervaring en diensten verbreedt zich continu. Wij zetten het samen met Meander en onze andere opdrachtgevers graag in voor een gezonde samenleving.