Verbouwing Academische High Intensive Care Amsterdam

Ziekenhuizen (ver)bouwen is voor AT Osborne bekend terrein. Een afdeling voor acute psychiatrische zorg binnen een academisch ziekenhuis renoveren, is specifiek en bijzonder. Bovendien vraagt anders werken anno nu om slimme, nieuwe en specifieke inrichtingsoplossingen. Amsterdam UMC, locatie AMC, afdeling Psychiatrie schakelde ons in voor het projectmanagement voor de verbouwing van de High Intensive Care.

Geen separeerruimtes meer, ook geen sleutels meer en weg met hokjes, luikjes en instellingsuitstraling. De inrichting op de afdeling is open, de sfeer huiselijk. Passend bij hoe mensen in ernstige psychiatrische crisis hier met zo min mogelijk drang en dwang worden benaderd, begeleid en behandeld en met zo veel mogelijk eigen regie. Deze goed ontworpen, prettige omgeving draagt bij aan een zo spoedig mogelijk herstel van patiënten. En ondersteunt het 24-uurszorgteam van verpleegkundigen, psychiaters, artsen, psychologen, maatschappelijk werkers en therapeuten zo optimaal mogelijk bij hun manier van werken. Dat was de opzet en is inmiddels bevestigd door de gebruikservaringen van patiënten en personeel, sinds de oplevering in april 2020.

Ruimtes anders indelen

Bij de renovatie zijn vier voormalige separeercellen omgebouwd tot twee moderne, niet afgesloten intensieve zorgunits. Daar kan iemand in crisis nu één-op-één begeleid worden. Met als noodvoorziening een extra beveiligde kamer. Via een multifunctioneel beeldscherm is contact altijd mogelijk. En kan iemand zelf de temperatuur en het licht instellen, de lamellen bedienen, de ramen openen en muziek of een film opzetten. Daarnaast zijn er zogeheten comfortrooms, twee huiselijke woonkamers, sport- en activiteitenruimtes en een centrale, open ontvangstruimte ingericht. Verder zijn kantoorruimtes opgeknapt. Gaande het project zijn ook de twaalf patiëntenkamers, inclusief badkamers, gerenoveerd.

Wensen en eisen afwegen

De uitdaging bij dit project zit ‘m in het oplossen van technische vraagstukken en het komen tot goede, weloverwogen compromissen, door partijen -ook de uitvoerende- bij de inrichting te betrekken. Het academisch ziekenhuis kent eisen voor huisvesting en accreditatie, zoals rondom hygiëne en schoonmaak. En vanuit de vernieuwde zorgvisie wensen gebruikers meer aandacht voor welzijn en de menselijke maat. De kunst is dat veiligheid en welzijn in balans zijn of elkaar versterken. Zo dragen warme huiselijke kleuren, geluiddempende, zachte materialen en meubels bij aan een prettige omgeving, waarin angst, stress en agressie minder kans krijgen. Dat is beter voor het herstel en veiliger.

Op maat en met zorg inrichten

Woonkamers hebben geen deuren en sleutels worden niet meer gebruikt. Dat helpt tegen een opgesloten gevoel. Een persoonlijke pas voor personeel en patiënten regelt wie wanneer tot welke ruimte toegang heeft. De meubels zijn ook open. Kasten in de patiëntenkamers hebben geen scharnierende onderdelen vanwege ophangingsgevaar, wel een ruimte aan de achterkant om persoonlijke spullen uit het zicht op te bergen. Privacy krijgt ook aandacht in wisselende vloerkleuren als visuele ‘grenzen’ van algemene naar persoonlijke ruimtes. Om de kans op bezeren en beschadigen zo klein mogelijk te maken, buigen kledinghangers mee, zijn kasten laag, stoeptegels van zacht materiaal en douchekoppen en deurkrukken aflopend, en kan de gordijnrails geen gewicht dragen.

Voor AT Osborne begint dit project eind 2018 als consultants Jasper Müller en Wouter van de Siepkamp in de ontwerpfase de begeleiding en coördinatie overnemen. Na ruim twee jaar volgt de afronding. Jasper blik terug: “Dit is zo’n project waarvoor je dit werk doet: voor patiënten en zorgprofessionals, voor een gezonde samenleving.”

Naast het resultaat, blijkt ook de samenwerking tussen de betrokken partijen goed bevallen: AT Osborne is gevraagd voor het projectmanagement bij de verbouwing van Levell. Deze psychiatrische afdeling zit ook in het pand van Amsterdam UMC, locatie AMC.