‘Ik voel me persoonlijk verantwoordelijk voor mijn projecten’

Wouter van de Siepkamp

Lees verder

Het is alweer een paar jaar geleden dat consultant Wouter van de Siepkamp (42) het project Renovatie Spoedeisende Hulp van het Amsterdam UMC, locatie AMC, afrondde. Toch blijft hij het volgen. “Ik vind het altijd leuk en interessant om na een tijd weer eens rond te lopen en mensen te spreken over hoe het nu bevalt. Om te horen of het voldoet, of we de goede vragen hebben gesteld. Al die ervaringen neem ik mee in nieuwe projecten.”

Het zegt iets over de persoonlijke betrokkenheid van hem en zijn collega’s bij AT Osborne bij opdrachten. “Met zulke grote projecten ben je intensief bezig en dat over een langere tijd. Je voelt je betrokken en persoonlijk verantwoordelijk voor een project. Als iets niet slaagt voelt dat als tekortschieten”, zegt Wouter.

Menselijke factor

Deze ervaringen gebruikt hij nu ook bij de opdracht van de politie. Deze hulpdienst is op zoek naar een methode om het politiebureau 2.0 te kunnen maken. Een grote bouwopgave, want het gaat om veel gebouwen. Een uitdagende klus voor Wouter van de Siepkamp die nu bijna vier jaar voor AT Osborne werkt. Hij volgde de MTS, HTS en daarna de TU. “Tijdens mijn studie kwam ik erachter dat ik de echte technische inhoud minder interessant vond. De organisatiestructuren en menselijke factor boeien mij meer. Bij een bouwtraject zoals bij de politie en het AMC gaat het er uiteindelijk om dat de agent of arts zijn werk goed kan doen.”

Dat klinkt simpel, maar hij weet wel beter. “Achter elke bouwvraag zit ook een organisatievraagstuk. De politie is continu in verandering en dat heeft ook invloed op de werkprocessen. De huidige politiebureaus voldoen daarom niet meer. Maar hoe je daar een soort standaard van kan maken zonder dat de gebruiker ergens mee wordt opgezadeld was een hele zoektocht.”

Veilig thuis

In samenspraak met Politie ligt er nu na een traject van iets meer dan een half jaar een ontwerp voor een ‘standaard’ basis teambureau. “Het is een plek waar mensen zich veilig moeten voelen om aangifte te doen en waar de agent een tweede thuis vindt na een, vaak heftige, dienst. Een plek waar hij of zij niet alleen zijn of haar werk kan doen, maar ook emoties kan delen met collega’s en tot rust kan komen.”

Dat betekende voor Wouter rondvragen, doorvragen en soms ook tegen heilige huisjes schoppen. “Dat vraagt om sensitiviteit. Bij AT Osborne weten wij allemaal dat het niet alleen gaat om technische bouwoplossingen maar juist om het proces, de mensen die er komen te werken. De tevredenheid van de gebruikers zit hem uiteindelijk in de details. Daglicht is essentieel voor een fijne werkomgeving maar inkijk is wat minder gewenst op sommige momenten, het gaat om de nuance. Door een fictief basisbureau te ontwerpen met daarbij de uitleg hopen we onder andere de bouwtrajecten te versnellen. Het moet nu voor iedereen duidelijk zijn wat Politie wil, van architect tot aannemer.”

Het zou na de Spoedeisende Hulp en een duik in de ‘wereld van Baantjer’ voor Wouter logisch zijn als er meerdere opdrachten in de hulpverleningshoek bijkomen. “Het is mooi om iets te doen voor politie en ziekenhuis. Indirect zorgen we ervoor dat de zorg en dienstverlening beter worden. Het is mooi om op deze manier een kleine bijdrage aan de maatschappij te mogen leveren.”

< Terug naar overzichtspagina

Wouter van de Siepkamp

“Achter elke bouwvraag zit ook een organisatievraagstuk. Een organisatie in verandering kent ook veranderende werkprocessen. Maar hoe je daar een soort standaard van kan maken zonder dat de gebruiker ergens mee wordt opgezadeld is een hele (leuke) zoektocht.”

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn