Werken in coronatijd:

Vertrouwen krijgen, verantwoordelijkheid nemen

Lieke Fransen & Roderick Tingen

Medewerkers vormen het kapitaal van onze organisatie. Aandacht voor mensen, hun welzijn en ontwikkeling is cruciaal, zeker nu we structureel digitaal en thuis werken. Young Osborne Professional Lieke Fransen en consultant Roderick Tingen vertellen over werken in coronatijd.

Digitaal en thuis werken gebeurden voor corona al, weet Roderick omdat hij eerder bij ons in dienst kwam. “De infrastructuur en cultuur daarvoor bestond al. Je kreeg de mogelijkheid je thuiswerkplek goed in te richten en zelfs een scherm te laten brengen. Ik merkte dat ik daar al snel hele dagen achter zat.” In die situatie maakte Lieke digitaal kennis met ons bedrijf, haar collega’s en opdrachtgevers. “Geen fysiek contact, niet even iemand kunnen aantikken om iets te vragen, is wel een gemis. Omdat ik startte in november werd ik meteen betrokken bij jaarplansessies. Daardoor heb ik veel collega’s leren kennen en een breder beeld van het bedrijf gekregen.”

Collegiaal contact

Osborners maken makkelijk contact, is Rodericks ervaring. “In pauzes, bij de lunch of koffiemachine leer je snel mensen kennen, ook buiten je team. In coronatijd is mijn kringetje kleiner geworden.” Met trainingen, de digitale koffiehoek en personeelsactiviteiten zoals pubquizzen en bierproeverijen, faciliteren we onderlinge contacten en uitwisseling. Daarnaast zijn er volop eigen initiatieven, als je -zoals AT Osborne- rijk bent aan creatieve en oplossingsgerichte medewerkers. Zo hebben Lieke en een collega, die op dezelfde dag begon, op woensdag hun ‘bijpraatmoment’. Roderick maakt wandelafspraken met collega’s in zijn woonplaats.

Vertrouwen krijgen, verantwoordelijkheid nemen

Ondanks de fysieke afstand, voelen ze zich gezien en gehoord. “Mijn manager en mentor bellen regelmatig”, vertelt Lieke, “dan vragen ze waar ik behoefte aan heb en stimuleren me te doen waar ik energie van krijg.” Ook Roderick merkt aan de telefoontjes van zijn manager dat er naar hem wordt omgekeken. “Dit bedrijf is meer dan werk en projecten. Ik voel veel vertrouwen. Ook omdat ze benadrukken tijd te nemen voor sport en ontspanning.” In die zin kwam de training effectief je tijd en werk indelen op het goede moment: hij plant nu bewust tijd voor zichzelf. “Dan pak ik vaak de racefiets. Zo blijf ik fris. Als je goed in je kracht zit, lever je de beste prestatie voor de klant en voor AT Osborne.”

Persoonlijker en informeler

Stilstaan bij hoe het gaat, hoe iemand zich voelt, is gemeengoed geworden, ook als Lieke en Roderick op hun beurt collega’s spreken. “De gesprekken nu zijn vaak persoonlijker, diepgaander dan op kantoor”, constateert Roderick. En net als de kleding trouwens, opvallend informeler nu af en toe iemands kind in beeld komt of bij Roderick zijn jonge ‘coronakat’. “Dat zijn wel ijsbrekers”, lacht hij.

Ontwikkelingen

Zo brengt corona, naast beperkingen, ook kansen en ontwikkeling. Roderick, net als Lieke, consultant mobiliteit, noemt werk- en projectinhoudelijk bijvoorbeeld de impact van de pandemie op reizen en vervoer. Op persoonlijk vlak heeft werken in coronatijd hem bewuster gemaakt van het belang om werk en privé te scheiden en hoe hij daarop kan sturen. “Daar heb ik mijn hele loopbaan wat aan.” Die enkele keer dat Lieke naar kantoor is geweest, merkte ze dat die balans beter is. “Als je reist, begin je niet meteen achter je scherm. En als je thuis bent, is het ook klaar. Op kantoor werken geeft meer structuur aan je dag.” We hopen onze collega’s en opdrachtgevers in 2021 weer vaker fysiek te ontmoeten.

“Als je goed in je kracht zit, lever je de beste prestatie.”