Comfortabel, veilig en duurzaam per tram van Amsterdam naar Amstelveen en Uithoorn. Het ombouwen van de Amstelveenlijn en verlengen van de lijn naar Uithoorn was niet de enige uitdaging voor de Vervoerregio. Voor het eerst traden zij niet alleen op als subisidieverlener maar ook als opdrachtgever. Voor de evaluatie vroeg de Vervoerregio aan AT Osborne om het projectproces en de samenwerking met de partners tegen het licht te houden. “We willen deze rol vaker vervullen, maar wel leren van de eerste keer”, vertelt Jean-Philippe de Lannoy, ambtelijk opdrachtgever bij de Vervoerregio.
Het uitvoeren van het mobiliteitsbeleid van het Rijk ligt voor een groot gedeelte op het bord van de Vervoerregio. Tot voor kort trad de Vervoerregio alleen op als subsidieverstrekker. Dat werkte niet altijd optimaal. “Alles heeft invloed op elkaar. Denk aan het maken van een werkend vervoersysteem met allemaal nieuwe componenten zoals nieuwe trams, nieuwe softwaresystemen en nieuwe infrastructuurcomponenten. Als dat niet goed samenwerkt dan heeft het ook weer invloed op verstoring van de dienstregeling en dat merkt de reiziger direct,” vertelt Jean-Philippe.
Bij het Amsteltram-project besloot de Vervoerregio het anders te gaan doen en desgevraagd ook de rol van opdrachtgever te vervullen. “Als je niet gezamenlijk voldoende focus en regie hebt dan kan een project enorm vertragen, waardoor het weer meer kost. Wij zijn heel trots dat de Amstelveenlijn binnen de tijd en financiële kaders is gerealiseerd.” Volgens de ambtelijk opdrachtgever kwam dat vooral door als opdrachtgever zelf de regie te voeren op het werkend vervoersysteem en bij besluitvorming de korte lijnen met de partners. “Als je steviger aan het stuur zit voorkom je verrassingen en heb je als opdrachtgever de zaken beter in de hand.”
Om dat zeker te weten werd aan het einde van het traject een evaluatie uitgevoerd door AT Osborne. “Een bewuste keuze om dat door een ander te laten doen. Als je een project zelf doorlicht en beschrijft dan kun je een vertekend beeld krijgen. Door de consultants is het op een objectieve manier opgeschreven. Ze hebben ook doorgevraagd. En dat is alleen maar goed. Ook ik had een stellige mening over een deel van het traject maar tijdens het interview voor de evaluatie kwam ik erachter dat het toch anders in elkaar zat.”
In drie maanden tijd lag er een compacte evaluatie die door de Vervoerregio nu gebruikt wordt om van te leren en om kennis te delen. “Deze nieuwe rol beviel ons wel en we willen vaker als opdrachtgever optreden, maar het dan wel elke keer beter doen.”
“Als je steviger aan het stuur zit voorkom je verrassingen en heb je als opdrachtgever de zaken beter in de hand.”
Google+