Frisdenkers

Frisdenkers houden
de organisatie scherp

Met een scherpe blik, een fris idee of een open vraag houden de Frisdenkers binnen AT Osborne directie en collega’s scherp. Iedereen die nieuw binnenkomt krijgt de uitnodiging om een jaar lang aan te schuiven. Consultant Jerom Marseille (26) deed het in 2021. “Het leukste is dat je meteen op een informele manier in aanraking komt met de directie en dat je ervaart dat je je stem mag laten horen.”

Daar heeft Jerom dan ook prima gebruik van gemaakt, want behalve lid van Frisdenkers werd hij ook coördinator. Oftewel de kartrekker van de diverse bijeenkomsten. “Frisdenkers is nog niet zo lang geleden gestart en er lag dus ook nog niet zoveel vast. Het was leuk om samen met een groep enthousiaste collega’s themasessies te organiseren, vraagstukken in te brengen en gewoontes in twijfel te trekken.” Dat gebeurde vanwege corona in heel 2021 alleen maar online. Een uitdaging. “De interactie is anders als je via Teams vergadert, maar daar zijn we wel aan gewend geraakt.”

Frisse blik

De Frisdenkers bestaan uit de nieuwe aanwas binnen AT Osborne. Niet alleen de jonkies, maar ook zij-instromers. Maar allen hebben één ding gemeen: zij kunnen nog een frisse blik werpen op zaken die binnen het bedrijf spelen. Zo bracht Jerom het onderwerp recruitment in. “Hoe zoeken we mensen en wie zoeken we precies? En is de manier waarop we vacatures uitzetten en mensen binnenhalen nog wel actueel?”

In een sessie met Frisdenkers, HR en directieleden werd gespard over het onderwerp. Voorafgegaan door wat huiswerk om alvast een mening te kunnen vormen over het huidige beleid. “Denk aan het aanbieden van een auto voor nieuwe collega’s. Dat is een prachtig mooie secundaire arbeidsvoorwaarde maar niet iedereen vindt dat nog een duurzame oplossing.”

Kant-en-klaar

Een ander onderwerp was de Inhouse-middag die AT Osborne elk jaar organiseert om nieuwe collega’s te werven. “Een aantal Frisdenkers kwam met het idee om dit grootser aan te pakken, studenten meer te bieden dan één middag. Dat hebben we besproken en dit jaar wordt het anders aangepakt, twee dagen met meer ruimte voor een projectopdracht, kennismaken met kantoor en toekomstige collega’s. Dus er komt ook zeker wat concreets uit Frisdenkers. Osborners staan bekend om het leveren van heel veel ideeën, ook intern, maar daar komt niet altijd meteen een kant-en-klaar product uit. Er mag en kan hier veel, maar je moet het wel zelf oppakken”, zegt Jerom.

Dat is ook het idee achter Frisdenkers; een werkgroep die nieuwe ideeën signaleert, vastgeroeste taboes kan doorbreken en gevraagd en ongevraagd kan adviseren over (interne) strategie. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om in een hele korte tijd AT Osborne goed te leren kennen. Met zijn enthousiasme dook Jerom dan ook Frisdenkers in. “Coördinator leek me ook leuk. Maar het kostte al met al iets meer tijd dan gepland. Dat zit ook in mij, ik vind het leuk om te organiseren. Mijn manager zei afgelopen jaar ‘zeg, je hebt ook je gewone werk nog’”, lacht hij.

Benaderbaar

Met wat pijn in zijn hart draagt hij dit jaar dan ook het stokje over aan de nieuwkomers. Zij kunnen met dank aan de Frisdenkers van 2021 wel leunen op een bak informatie die is opgehaald. Ook kunnen ze aan de slag met de medewerkerenquête die is gehouden. “Het kan misschien vreemd lijken om als nieuwkomer meteen met de directie om tafel te zitten, maar het zegt iets over AT Osborne dat dit er is. De directie is erg benaderbaar en ik vond het leuk om vragen te stellen, ergens tegenin te gaan, dingen in twijfel te trekken. Daar worden we allemaal beter van.”

Het is leuk om vraagstukken in te brengen en gewoontes in twijfel te trekken.

Jerom Marseille

Consultant