Lerende leergang

Mét en ván
elkaar leren

In het najaar van 2021 organiseerden we in Baarn twee trainingsdagen voor medewerkers van de gemeenten Den Haag en Utrecht, de provincie Zuid-Holland, het Rijksvastgoedbedrijf en een aantal semipublieke partijen. Met als grote doel om samen de energietransitie in de omgeving rondom Den Haag Centraal te versnellen; door mét en ván elkaar te leren in een gebiedsgerichte samenwerking, onder de noemer ‘Lerende Leergang.’

“Verschillende overheidsbedrijven en semipublieke partijen werken in het programma EnergieRijk Den Haag al een paar jaar samen om overheidsvastgoed te verduurzamen”, vertelt Dominique Berck, consultant Infrastructuur. “Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voelde de verantwoordelijkheid om de opgedane kennis in het programma te verzamelen en te delen in een leergang of training. Maar hoe precies was toen nog niet helemaal duidelijk.”

Uniek project

Voor Dominique was dit een van haar eerste projecten voor AT Osborne. Vers uit de collegebanken – na haar master Construction Management & Engineering – werd ze eind 2020 toegevoegd aan het aanbestedingsteam, en daarna was ze een onmisbare schakel in het multidisciplinaire projectteam. “Volgens mijn collega’s was dit voor AT Osborne een uniek project, vanwege de betrokkenheid van zowel onze afdeling IGM (Infrastructuur, Gebiedsontwikkeling en Milieu) als HVG (Huisvesting, Vastgoed en Gezondheidszorg) en KSG Trainers & Consultants. Uniek ook, omdat wij wel trainingen intern ontwikkelen, maar minder vaak direct in opdracht voor een klant.”

De grote uitdaging was volgens Dominique vooral de zoektocht, samen met de opdrachtgever, naar het gewenste eindresultaat. “We hadden een hele goede relatie met onze klant, die bij aanvang niet precies wist wat het eindproduct moest worden. Dat we iets hebben gecreëerd dat in hetzelfde jaar ook nog twee keer is uitgevoerd én waar de deelnemers heel enthousiast over waren, vond het RVB heel bewonderenswaardig. De klant was supertevreden, gaf ons een 10 bij de opdrachtevaluatie en wil deze leergang graag doorzetten.”

Eyeopener

De Lerende Leergang – die zelf voortdurend wordt gevoed met nieuwe informatie uit het programma EnergieRijk Den Haag – duikt niet de techniek in, maar behandelt de complexiteit van gebiedsgericht samenwerken in de energietransitie. Persoonlijk leren en mensen verbinden, staan centraal in dit traject, waarin de deelnemers met interactieve oefeningen kennis delen en ervaringen uitwisselen. Het idee is dat die benadering niet alleen zorgt voor nieuwe inzichten, maar ook mogelijkheden biedt om samen de energietransitie te versnellen.

“Wat ik bij het ontwikkelen van deze leergang echt een eyeopener vond, is hoe goed je door verschillende perspectieven bij elkaar te brengen, samen iets kunt ontwikkelen. Ook gewoon door te doen. In het begin waren we zoekende, maar uiteindelijk viel het allemaal samen. We hebben heel erg doorleefd hoe zo’n leergang overkomt op andere mensen. We merkten dat zolang je mensen bij elkaar zet die een gedeeld belang en gedeelde interesses hebben, die kennis wel wordt overgedragen. En dat ik als starter het hele traject van ideevorming tot uitvoering heb meegemaakt, was erg leuk en leerzaam. Nu is het nog even wachten op goedkeuring voor de volgende reeks van de Lerende Leergang en dan gaan we weer lekker door met kennis delen over de energietransitie!”

Dominique Berck

Consultant