Partnerschappen en samenwerking

‘We opereren als
één team’

Lees verder

Aanbestedingen worden steeds groter en complexer. Daarom bundelen gespecialiseerde bureaus vaak hun krachten om opdrachten binnen te slepen en uit te voeren. Waarom kunnen we niet meer zonder zulke allianties? En waarom moeten we dat ook niet meer willen? Welke meerwaarde bieden grote samenwerkingsverbanden, anders dan alleen zakelijk succes?

‘Onze klanten staan voor brede maatschappelijke vraagstukken, die wij nooit helemaal alleen kunnen beantwoorden’, vertelt Wim Gideonse, directeur Infrastructuur, Gebiedsontwikkeling en Milieu bij At Osborne. ‘Daarom werken wij bij aanbestedingen veel samen met andere partijen, zowel bij grote als kleinere uitvragen. Inmiddels bundelen we bij ruim de helft van de aanbestedingen de krachten met collega-bureaus.’

Integrale aanpak

Aansprekend voorbeeld van afgelopen jaar is het samenwerkingsverband NedWerk, waarmee de veertien (!) betrokken partijen zich kwalificeerden voor de Raamovereenkomst van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Met een maximale score op kwaliteit hebben we aangetoond dat een integrale aanpak het beste kan worden opgepakt door een breed team met alle expertises. Zo’n score komt niet vanzelf tot stand; daar moet je samen, met de partijen en met de collega-Osborners, altijd meer tijd in steken dan je denkt. Maar gelukkig gaan we samen altijd voor meer dan een 8.’

Die vraag om integrale oplossingen is volgens Gideonse vooral iets van de laatste pakweg tien jaar. ‘De opdrachten vanuit de klant werden zo groot en complex, dat we intern tegen elkaar zeiden: dit moeten we niet meer alleen willen doen.’ De grote winnaars in dit tijdperk van allianties zijn in de eerste plaats de klanten. ‘Die zijn heel tevreden dat ze zo optimaal bediend worden. Zo goed, dat ze soms niet eens meer weten wie van welk bedrijf of welk onderdeel afkomstig is. Dat vind ik een mooi compliment. We opereren vaak ook echt als één team, of het nu gaat om de projectbeheersing van sluizen, een groot wegproject of ons werk in een ziekenhuis of zorginstelling.’

Leuk, leerzaam en inspirerend

Een positief bijeffect van deze gezamenlijke aanbestedingstrajecten zijn de langdurige samenwerkingsrelaties die vervolgens ontstaan. Ingewikkeld hoeft zo’n intensieve samenwerking volgens Gideonse niet te zijn. ‘Het is eigenlijk heel simpel, zolang de betrokken partijen aan de voorkant heel goed met elkaar afspreken waarom ze elkaar nodig hebben en wie uiteindelijk welk onderdeel van de opdracht uitvoert. En wanneer we toch ergens over in discussie raken, komen we daar als collega’s altijd goed uit, omdat we allemaal een lange-termijndoel voor ogen hebben.’ Het is en blijft mensenwerk en via goede relaties smeden met elkaar kom je ver.

Gideonse, sinds 2008 werkzaam bij AT Osborne, benadrukt hoe leuk, leerzaam en inspirerend het is om samen te werken met mensen die een andere tak van sport in de vingers hebben. ‘We verrijken elkaar echt. Dat is mooi om mee te maken. En de klanten zijn supertevreden, want zij ervaren wat er allemaal mogelijk is dankzij de combinatie van al die kennis en kunde. Het allerbelangrijkste vind ik zelf dat die grote en complexe opdrachten heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van onze mensen. Hoe uitdagender de opgave, hoe leuker zij het vinden om bij ons te werken.’

Open blijven staan voor nieuwe samenwerkingen

Het belangrijkste inzicht dat Gideonse en zijn collega’s in de loop der jaren hebben opgedaan, is het belang om voortdurend open te blijven staan voor nieuwe samenwerkingspartners, hoe tevreden je ook bent over bestaande allianties. ‘De opgaven van onze klanten blijven zich ontwikkelen. Dit betekent dat we onze ogen nooit moeten sluiten voor nieuwe inzichten, mensen en partijen. Het afgelopen jaar hebben we weer gemerkt hoe waardevol dat is, zoals bij NedWerk, dat oorspronkelijk bestond uit slechts vier partijen. Het is ook gewoon heel leuk om die andere partijen te leren kennen en te ontdekken hoe zij naar de wereld kijken. Wij leren van hen en zij van ons. Zo ontstaat iets sterkers, waar we allemaal beter van worden. En waar de klant blij mee is!’

Wim Gideonse

Directeur IGM
Ga terug naar Osborne identity
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn