Werkstudenten

‘Ik weet nu veel
beter wat ik
graag wil’

Niks mis met een bijbaan in de horeca of bij de lokale Appie. Als student is elke euro natuurlijk van harte welkom. Maar hoe lekker is het als je een bijbaan kunt krijgen die helemaal in lijn ligt met je studie? Dat overkwam Thijs Jannes, die bij AT Osborne als werkstudent meedraait in onze duurzaamheidsgroep. ‘Goed communiceren is belangrijk dan meteen alles weten.’

Thijs belt in vanuit Frankrijk. Het is begin april, hij verblijft twee weken in de Provence, om te werken en om aan zijn thesis te schrijven. ‘Nee, geen vakantie. Ik wilde weer eens in een andere omgeving werken, omdat ik mijn kamertje in Rotterdam zat was. En ik heb de luxe dat mijn ouders hier een klein huisje hebben. Ik ken hier verder niemand en heb weinig afleiding, dus het schiet lekker op.’

Steeds meer verantwoordelijkheid

Thijs studeert Governance of sustainability, een master gefocust op het technische aspect van duurzaamheid. ‘Wat hebben we nodig en hoe implementeren we dat vervolgens in een bedrijf of in de samenleving?’, legt hij zelf uit. ‘Die brug probeer ik te slaan met deze studie. Ik zit in het laatste jaar en ben, als het goed is, in juli klaar. Sinds het begin van mijn master, anderhalf jaar geleden, werk ik bij AT Osborne. Tijdens mijn bachelor had ik een bijbaan in de horeca. Dat vond ik echt heel tof, maar deze kans kwam ineens op mijn pad; via mijn baas, die me voorstelde aan iemand bij AT Osborne. Zo ben ik binnengerold.’

Als werkstudent werd Thijs in eerste instantie aangenomen om met collega Janine Buijs te werken aan een tool om gemeenten en andere overheden te helpen communiceren over klimaatadaptatie. Daarna schakelden onze collega’s hem in voor uiteenlopende duurzaamheidsprojecten. ‘Met name gefocust op biodiversiteit, omdat ik ook biologie heb gestudeerd. Inmiddels krijg ik ook mailtjes van mensen die ik helemaal niet ken en mij voor hun project vragen stellen over biodiversiteit. Zo krijg ik steeds meer verantwoordelijkheid en dat is hartstikke leuk.’

Voorsprong

Thijs hoeft niet lang na te denken over de vraag wat het belangrijkste inzicht is dat hij tot nu toe heeft opgedaan. ‘Dat studie en werk écht gescheiden werelden zijn. De kloof tussen wat ik leer in de collegebanken en wat ik uiteindelijk toepas in het werkveld, is groter dan gedacht. En dat je echt niet hoeft te wachten met werken tot je over alle kennis beschikt… Ik heb gemerkt dat het vooral key is om goed te communiceren met collega’s. Wat meehelpt, is dat ik echt het gevoel heb dat ze me serieus nemen, ondanks dat ik “maar” een werkstudent ben.’

Deze bijbaan biedt Thijs naar eigen zeggen niet alleen een inkijkje in de professionele wereld, maar geeft hem straks in de banenjacht ook een voorsprong op medestudenten zonder relevante werkervaring. Zo ver is het alleen nog niet. ‘Ik weet nu veel beter wat ik graag wil en dat is heel fijn. Maar na mijn master ga ik eerst een tijdje reizen en daarna kijk ik verder. Ik vind AT Osborne wel een heel interessant bedrijf, waar ik mezelf in de toekomst zeker zie werken. Voor nu ben ik vooral heel dankbaar dat AT Osborne mij deze mooie kans heeft geboden. Een prachtige ervaring, die ik elke student aanraad!’

Thijs Jannes

Werkstudent