‘KSG maakt het echt’

KSG Trainers & Consultants levert maatwerkprogramma’s op het vlak van ‘Learning & Development’ voor individu, team en organisatie. Voor dit dochterbedrijf van AT Osborne was 2020 een roerig jaar. Directeur Mark Vijverberg blikt terug, en vooruit.

Op 1 januari 2020 trad Mark Vijverberg nietsvermoedend aan als nieuwe directeur van KSG. Met het team van circa twintig trainers, consultants en ondersteunde collega’s ging hij aan de slag met de strategie. Trainer/consultant Daphne Nonahal vatte de centrale gedachte samen met: ‘KSG maakt het echt’. Ofwel: KSG brengt de beweging die klanten willen tot stand door in altijd op zoek te gaan naar het ‘echte gesprek’. Dieper liggende patronen en thema’s die verandering in de weg staan, worden naar boven gehaald en benoemd. Vandaaruit ontstaat de ruimte voor de gewenste ontwikkeling. Hiermee was de basis voor de nieuwe strategie gelegd. Maar toen brak op 15 maart het besef door wat de eerste gevolgen van Corona waren voor een organisatie die klassikale opleidingen verzorgt.

Mark Vijverberg: “Ik zal nooit vergeten dat ik voor dat beruchte weekend aan onze controller Marja van Dam vroeg: reken het scenario eens uit waarin wij drie maanden geen inkomsten hebben. En meteen daarna: doe ook maar het scenario voor zes maanden.”

Online opleiden en trainen?

“We hadden aanvankelijk geen idee of wij online iets zouden kunnen met ons aanbod. Wij varen als trainers op het fysiek contact met de deelnemers. Als dat er niet meer is, zo dachten wij, zijn we volledig onthand. Ondertussen moesten we van huis uit gaan werken. Dat leidde tot uitdagingen, bijvoorbeeld voor collega’s met schoolgaande kinderen die ook thuis moesten blijven. We hebben toen gezegd: regel dat eerst goed. Vind de balans thuis, daarna kijken we verder.”

Omkatten

“Een groepje van zo’n vijf collega’s zocht uit wat wij online zouden kunnen doen. Zoom, Teams, Webex … alles is doorgelicht op de mogelijkheden en functionaliteiten. Een groot voordeel is dat wij in ons vak altijd al heel secuur kijken naar wat het doel is van de klant en hoe wij dat vertalen naar een draaiboek, compleet met leerdoelen en werkvormen. Dat proces beheersen wij tot in de puntjes. Daarmee konden we draaiboeken van bestaande trainingen en uitstaande klantvragen omkatten naar online.”

Wonder boven wonder

“In één klap ging dus alles via het scherm. Ik had dat niet verwacht, omdat onze manier van werken veel met direct contact te maken heeft. Tijdens trainingen zijn we voortdurend alert op wat er met mensen en een groep gebeurt, om daar vervolgens op in te spelen. Online neem je dingen minder scherp waar. Dat mis je dus. Desondanks kun je digitaal toch veel doen, met name vaardigheden trainen. Wonder boven wonder bleven we zo redelijk op het schema van onze jaarbegroting.”

Verbinding

“Ondertussen moesten we wel als team de onderlinge verbinding in stand houden. Informele momenten ontstonden nu minder spontaan, dus die moesten we creëren. We stimuleerden elkaar om met de oortjes in een wandeling te maken en het met elkaar even te hebben over andere dingen dan werk. Afgelopen 14 mei kwamen we voor het eerst weer met zijn allen samen. Eerst allemaal een zelftest doen en daarna het overleg in. Bij wijze van verrassing schrapte ik het middagprogramma en gingen we iets anders doen. Corona-proof lunchen in Staverden, een mooie wandeling maken en daarna een gezellige borrel. Het was een feest om elkaar weer op die manier te treffen.”

De Tussenruimte

“Diverse klanten geven aan graag weer live te trainen. De eerste keer dat we dat deden, was voor AT Osborne. Ook toen heeft iedereen eerst een zelftest gedaan. Het is interessant om te merken dat we online trainen best goed vonden gaan, totdat je weer echt met elkaar samenkomt. Je vergeet bijna hoe waardevol dat is. Wij merken dat klanten ook worstelen met vragen zoals ‘hoe gaan we verder?’  en ‘hoe zorgen we voor verbinding?’. We helpen hen om in deze ‘Tussenruimte’ op zoek te gaan naar een nieuwe vorm van samenwerken.

Zwaar jaar

“Een rampjaar is 2020 voor ons gelukkig niet geworden. Zakelijk viel de schade mee en we hebben veel aan innovatie gedaan op het gebied van talentontwikkeling en persoonlijke leiderschap. Behalve aan vaardigheden, besteden we aandacht aan drijfveren, waarden, overtuigingen en patronen die de onbewuste motor vormen van ons gedrag. Daarmee kunnen we de impact van onze programma’s nog verder vergroten. 2020 is wel een zwaar jaar geweest. Vanwege privéomstandigheden hebben we te maken gehad met uitval of vertrek van een paar collega’s. Met een kleinere club moesten we dus veel opvangen. Dat heeft best een wissel getrokken op het team. Maar het is uiteindelijk allemaal goed gegaan. Dat verdient een groot compliment.”

Nieuw werk

KSG Trainers & Consultants werkt in de publieke sector voor alle ministeries, voor provincies en gemeenten. Maar ook voor het bedrijfsleven en de zorg; daarin wil KSG graag meer opdrachten verwerven. Dat is al gelukt met een paar mooie nieuwe klanten, zoals:

• Amsta zorginstelling (leiderschapsontwikkeling)
• Kroese Wevers accountants (management development)
• HEVO adviseurs in huisvesting en vastgoed (adviesvaardigheden)

Nieuw in Coronatijd

Suzanne Groen trad op 15 oktober 2020 als trainer/consultant in dienst bij KSG. “Ik dacht: o jee, hoe gaan we beginnen? Mijn eerste werkdag ging ik nog wel naar kantoor om mijn laptop en telefoon op te halen. Daar werd ik onthaald met een bos bloemen en een brede glimlach van mijn directeur en mijn mentor. Sindsdien heb ik bijna alleen maar thuis gewerkt. Door omstandigheden was ik net tijdelijk naar mijn ouders terug verhuisd. Dus ik werk op mijn oude zolderkamer achter mijn houten tienerbureautje van Lundia.”

“Het is onwennig om nieuwe collega’s voornamelijk online te leren kennen. Maar KSG deed er veel aan om verbinding te maken en te houden. Ongeveer eens in de drie weken ging ik naar kantoor, en ontmoette ik een paar mensen. Ook had ik vanaf het begin een mentor en een buddy. Met mijn mentor heb ik drie keer een wandeling gemaakt. Verder werd er online veel gedaan: natuurlijk het teamoverleg en onze trainingen, maar ook een kerstborrel en zelfs een bierproeverij. Ontvingen we thuis allemaal 6 flesjes bier, die we achter het beeldscherm met elkaar opentrokken. De stemming kwam er best goed in! Maar ik vond het pas echt feest toen we mei 2021 -compleet met sneltesten- onze eerste ‘live’ bureaudag hadden. Toen zag ik voor het eerst iedereen bij elkaar. Ik dacht: nu stroomt het pas echt. Online is een goed alternatief, maar fysiek samenkomen is zoveel creatiever, effectiever en gezelliger. Op kantoor werken en collega’s zien, daar krijg ik echt energie van!”